УДК 37.091.321:373.5.018.43:51:004.738
І.В. Зінченко,
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
ORCID: 0000-0003-1803-2062
Т.В. Турка,
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
ORCID: 0000-0001-6445-2223
ВИКОРИСТАННЯ ВЕБСЕРВІСА LIVEWORKSHEETS ДЛЯ СТВОРЕННЯ ТА ПЕРЕВІРКИ ДОМАШНІХ ЗАВДАНЬ З МАТЕМАТИКИ
У статті розглянуто можливість використання у навчальному процесі інтернет-ресурсів вчителями математики. Розкрито поняття конструктора інтерактивних робочих листів, їх суть роботи. Проведено аналіз роботи веб-сервіса LiveWorkSheets при використанні в освітньому процесі. Висвітлено переваги даної платформи, наведено приклад домашнього завдання з математики.
Ключові слова: дистанційне навчання, конструктор інтерактивних робочих листів, оцінка знань, контроль за виконанням домашнього завдання.
I.V. Zinchenko
DSPU «Donbas State Pedagogical University»
T.V. Turka
DSPU «Donbas State Pedagogical University»
SING LIVEWORKSHEETS WEB SERVICE FOR CREATING AND CHECKING MATH HOMEWORK
This article explores possibilities of using internet resources by mathematics teachers in educational process. The concept of a constructor of interactive spreadsheets and the essence of their work is revealed. An analysis of the LiveWorkSheets web service, when used in the educational process, was revealed. The advantages of this platform are highlighted, and an example of math homework is given.
Keywords: distance learning, constructor of interactive worksheets, control over homework.
Постановка проблеми у загальному вигляді та її зв’язок з важливими науковими чи практичними завданнями. Нині, в нашій країні йде війна, тому це призводить до того, що весь освітній процес відбувається дистанційно за допомогою всіх можливих інформаційних технологій.
Усі учасники навчально-виховної діяльності знаходяться не тільки в різних містах України, а і в деяких випадках в інших країнах світу. Змінити наразі дане становище поки відбуваються бойові дії, не можливо. Єдине, що наразі можливо зробити в даних обставинах, це намагатись доступно доносити учням матеріал.
Організовуючи дистанційне навчання, варто враховувати місце перебування учасників навчального процесу, їх емоційний стан, рівень безпеки освітнього середовища тощо. Навчання зараз – це психологічно стабілізуючий чинник. Учитель, маючи ресурс, може впливати на емоційний стан учнів…. [1]
Треба зазначити, що ще до початку війни, весь освітній процес був стриманий карантином. Два роки поспіль увесь світ боровся з пандемією COVID-19 та знаходився на онлайн спілкуванні друг з другом.
Тобто, на сьогодні три роки в нашій країні відбувається дистанційне навчання. Це призвело до змін в освіті, а саме, створюванню єдиного освітнього інформаційного середовища. Самим важливим питанням для вчителів постає доступне та ефективне доведення навчального матеріалу.
Дистанційне навчання вимагає від учителів розглядати для роботи з учнями більш продуктивні та цікаві інформаційні платформи. Проводити аналіз і у разі негативного результату продовжувати пошук нових можливостей.
Адже, освітній процес залежить від кожної сторони. На вчителя покладається обов’язок: надати учню знання, спонукати його до самостійного мислення, проконтролювати, як інформація була засвоєна. Від учня вимагається: засвоїти надані знання, та продемонструвати це доступним у дистанційному навчанні способом.
Тому пошук платформ, аналіз наданих способів подачі інформації, це актуальні питання, що постають перед вчителями математики на сьогодні.
Метою статті є опис та аналіз платформи LiveWorkSheets для використання вчителями математики у своїй практиці. Розкриття переваг та інших нюансів при роботі на даній платформі учасників освітнього процесу.
Аналіз основних досліджень і публікацій. Суб’єкти освітнього процесу сходяться на думці про необхідність активізації лінії індивідуалізації i диференціації навчання, підвищення ролі самоосвітньої діяльності, оновлення системи професійного розвитку особистості відповідно її потребами, мотивами, здібностями. Досягти цього дозволяють технології обміну інформацією між учасниками освітнього процесу за допомогою мережі Інтернет. Це зумовило необхідність пошуку нових, інтенсивних форм організації навчального процесу, що спричинило інтеграцію інформаційних технологій в освіту i виділення серед них електронних технологій навчання [3].
Можливості використання нових інформаційних технологій в освітньому процесі досліджено в праці Криштоф С.Д. [4]
Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та їх подальше вдосконалення збільшує можливості вчителів використовувати інтерактивні дидактичні матеріали при вивченні різних дисциплін. Використання даних онлайн-сервісів дозволяє оптимізувати освітній процес, зробити навчання цікавим та динамічним [5].
Наразі існує досить велика кількість засобів інформаційно‑комунікаційних технологій (як апаратних так і програмних), що забезпечують зручний, різноманітний та швидкий доступ до великої кількості освітніх ресурсів, а використання технологій організації відеоконференцій, чатів, систем організації дистанційного навчання дають змогу учням отримувати доступ до онлайн освіти з будь‑якого місця в Україні чи світу лише за наявності доступу до мережі Інтернет і хоча б мобільного телефону [6].
Зазначимо, що в сучасному освітньому просторі, недостатньо розглянуті інформаційні технології. Застосування їх в навчальному процесі цілком покладається на вчителів. Підхід до реалізації інтернет-ресурсів вимагає всебічного вивчення усіх можливостей, що надають ці сервіси.
Виклад основного матеріалу. Останнім часомдистанційне навчання є основним способом передачі знань від педагога до учня за допомогою онлайн-платформ, менеджерів та інших технологій. Зросли й можливості до взаємодії вчителя та учня. Використання інтернет платформ дозволяє зробили процес навчання: особисто-орієнтованим, інтерактивним, різноманітним, комунікативним, менш орієнтований на вчителя і більш автономним з точки зору учня.
В своїй практиці, вчителі не обмежені у використані усіх можливих для навчання інтернет-сервісів. Як правило, багато вчителів працюють з тими онлайн сервісами, які мають потужний потенціал створення інтерактивних завдань, тестів. Наприклад, багато хто з вчителів або тренерів включили у свої програми проходження інтерактивних ігор, тестів, створення карток та інше.
Одним із видів інтернет-ресурсів є інтерактивний робочий лист. Це цифровий засіб організації вчителем самостійної навчальної діяльності за допомогою хмарних сервісів та веб-інструментів. Метою роботи з листом є не запам’ятовування чи повторення конкретного навчального матеріалу, а оволодіння новим способом дії. Вони призначені для самостійної роботи учнів на уроці та вдома.
Існує безліч інтернет-ресурсів для створення інтерактивних робочих аркушів та електронних книг. Деякі з них ми можемо перелічити, це Book Creator, Електронний посібник “Обладнання дугового зварювання”, Ourboox, Wizer.me, Formative, LiveWorkSheets, WriteReader, Teacher Made, Blendspace, eXeLearning, Classkick.
Кожен з цих ресурсів є вагомим інструментом для роботи з учнями. В залежності від переваг та недоліків цих платформ, вчителя можуть обирати зручний варіант для донесення інформації та контролю знань від учнів.
Вебсервіс LiveWorksheets – конструктор інтерактивних робочих листів.
Переваги даного конструктора в тому, що він наближений до ведення друкованого робочого листа. LiveWorkSheets дозволяє перетворювати записи в текстовому редакторі Word, а також у форматі PDF або зображення JPEG, на інтерактивні онлайн-вправи з самовиправленням. Можна створювати робочі листи, які містять кілька типів завдань. Також на даній платформі розміщена велика кількість вже готових інтерактивних аркушів, з різних предметів.
Які завдання можна створити за допомогою LiveWorkSheets:
- додавання текстових полів для введення тексту;
- вибір правильної відповіді;
- вікторина з вибором правильної відповіді;
- зіставлення;
- перетягування правильної відповіді;
- завдання на прослуховування;
- завдання на вимову;
- відкриті питання;
- додавання mp3 файлів;
- додавання відео з YouTube;
- додавання посилань.
Треба зазначити, що даний сервіс є безкоштовним і має вільний доступ для використання. Інтерактивні (робочі) листи, які знаходяться на платформі вчителі мають змогу використовувати у своїй практиці.
Отже, для самостійного створення робочого листа на платформі Live WorkSheets необхідно:
- Зареєструватися, як вчитель натиснувши «Доступ викладача».

- Наступний крок, це створення робочого аркуша, для цього треба натиснути «Створіть інтерактивні аркуші».

- Із запропонованих варіантів вибрати «Підручник» (друкована інструкція) або «Відеоурок» (відео інструкція).
- Для того, щоб перейти до створення свого робочого листа, натисніть «Розпочати».
- Далі додати файл, натиснувши «Оберіть файл» (можна завантажити файл у форматі docx, pdf, jpg or png; максимальний розмір 5МВ) і потім натиснути «Завантажити».
Для того, щоб поділитися з учнем інтерактивним аркушем, потрібно або скопіювати посилання та додати його до завдання у Classroom, або надіслати код групи на електронну пошту учнів. За даним кодом вони зареєструються на платформі.

Зареєстровані на платформі учні будуть отримувати домашні завдання у своїх особистих кабінетах.

Після того, як учні зробили домашнє завдання, вони натискають «Завершити» і на робочому аркуші проставляється оцінка. Виконана домашня робота надходить до вчителя, автоматично, у разі якщо учні зареєстровані на платформі і отримали завдання в особистому кабінеті.

У разі отримання завдання за посиланням, учням необхідно виконати домашнє завдання та надіслати на пошту вчителя, використовуючи сервіс платформи.

Усі завдання, які вчителем надсилаються на виконання учням, фіксуються і відображаються в особистому кабінеті вчителя. Там же, фіксується інформація по оцінкам за домашню роботу, та термін здачі робіт.

Треба зазначити, що дана платформа є актуальною для роботи вчителів не тільки математики. Усі завдання для домашнього опрацювання, можливо задати через LiveWorkSheets. Цей ресурс дозволяє більш ефективно проводити контроль за засвоєним матеріалом учнями. Виявляти ті ділянки знань яким необхідно більш детально приділити увагу.
Висновки. Отже, на теперішній час у навчальному процесі активно впроваджують інтерактивні технології, зокрема Інтернет-ресурси для створення інтерактивних робочих аркушів та електронних книг. Використання дистанційних платформ та віртуальних класів дає змогу використати системи управління навчанням та системи управління контентом і автоматизувати дистанційне навчання, і при цьому не лише групувати учнів, а й координувати, спостерігати й оцінювати результати їх навчальної діяльності [8].
Проведений розгляд і аналіз Інтернет-ресурсів для створення інтерактивних робочих аркушів довів, що використання вчителями їх у своїй практиці є необхідним і доцільним. Тобто, це є необхідною складовою сучасної освіти, зокрема під час отримання школярами знань, так необхідних для подальшого навчального процесу. Це важливий чинник у навчанні, яке у цей непростий для України час, відбувається дистанційно.
Список використаних джерел
- Бурда М., Васильєва Д., Особливості навчання математики в умовах воєнного стану (методичні рекомендації)// Математика в рідній школі (№ 4-5 за 2022 рік), С. 6-7
- Про Національну програму інформатизації: Закон України Документ 74/98-ВР, чинний, поточна редакція. Редакція від 01.08.2016, підстава – 922-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/74/98-%D0%B2%D1%80.
- Глазова В. В., Садовський П. П. Підготовка вчителя математики до роботи в системі електронного навчання з використанням дистанційних технологій // Зб. наук. пр. фізико-математичного факультету ДДПУ. Слов’янськ, 2018. Вип. 8. С. 139–140.
- Криштоф С.Д. Підготовка майбутніх учителів природничоматематичних дисциплін до використання Інтернет-підтримки у процесі навчання старшокласників: автореферат дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / С.Д. Криштоф. – Х., 2012 – с. 8
- Криворучко І. І., Ковтанюк М. С., Використання інтерактивних технологій в освітньому процес Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини/ https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/05/145-4.pdf
- Твердохліб І., Організаційно-педагогічне та програмно-технічне забеспечення дистанційного навчання в умовах воєнного стану/ Українській педагогічний журнал (№2 за 2022 рік), https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/603/534 С.122
- Осіна Н. А., Інтернет – ресурси для роботи педагогічного працівника/ Сайт методиста вищої категорії Науково-методичного центру професійно-технічної освіти у Запорізькій області/ https://sites.google.com/view/osina-zp/
- Воротников І.П,. Чайковська, Н.В. (2020) Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи. Порадник. З досвіду роботи освітян міста Києва: навчально‑ методичний посібник. Київ. Київський університет ім. Бориса Грінченка https://don.kyivcity.gov.ua/files/2020/8/19/90.pdf С. 92
REFERENCES
- Burda M., Vasylieva D., Osoblyvosti navchannia matematyky v umovakh voiennoho stanu (metodychni rekomendatsii)// Matematyka v ridnii shkoli (№ 4-5 za 2022 rik), S. 6-7
- Pro Natsionalnu prohramu informatyzatsii: Zakon Ukrainy Dokument 74/98-VR, chynnyi, potochna redaktsiia. Redaktsiia vid 01.08.2016, pidstava – 922-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/74/98-%D0%B2%D1%80.
- Hlazova V. V., Sadovskyi P. P. Pidhotovka vchytelia matematyky do roboty v systemi elektronnoho navchannia z vykorystanniam dystantsiinykh tekhnolohii // Zb. nauk. pr. fizyko-matematychnoho fakultetu DDPU. Sloviansk, 2018. Vyp. 8. S. 139–140.
- Kryshtof S.D. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pryrodnychomatematychnykh dystsyplin do vykorystannia Internet-pidtrymky u protsesi navchannia starshoklasnykiv: avtoreferat dys. kand. ped. nauk: 13.00.04 / S.D. Kryshtof. – Kh., 2012 – s. 8
- Kryvoruchko I. I., Kovtaniuk M. S., Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii v osvitnomu protses Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Pavla Tychyny/ https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/05/145-4.pdf
- Tverdokhlib I., Orhanizatsiino-pedahohichne ta prohramno-tekhnichne zabespechennia dystantsiinoho navchannia v umovakh voiennoho stanu/Ukrainskii pedahohichnyi zhurnal (№2 za 2022 rik),
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/603/534 S.122
- Osina N. A., Internet – resursy dlia roboty pedahohichnoho pratsivnyka/ Sait metodysta vyshchoi katehorii Naukovo-metodychnoho tsentru profesiino-tekhnichnoi osvity u Zaporizkii oblasti/ https://sites.google.com/view/osina-zp/
- Vorotnykov I.P,. Chaikovska, N.V. (2020) Dystantsiine navchannia: vyklyky, rezultaty ta perspektyvy. Poradnyk. Z dosvidu roboty osvitian mista Kyieva: navchalno metodychnyi posibnyk. Kyiv. Kyivskyi universytet im. Borysa Hrinchenka https://don.kyivcity.gov.ua/files/2020/8/19/90.pdf S. 92