ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ КЛАСНИМИ КЕРІВНИКАМИ КОЛЕДЖУ


М.М. Романова

Слов’янський енергобудівний фаховий коледж  

ORCID: 0000-0002-6757-1196

ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ              ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ КЛАСНИМИ КЕРІВНИКАМИ КОЛЕДЖУ

У статті розглянуто ефективність застосування технологій електронного навчання під час підготовки виховних заходів класними керівниками коледжу.

Ключові слова: технології електронного навчання, класний керівник, виховний процес, коледж, студент.

UDC 337.01

M.M. Romanova

Slaviansk Power-Building Applied College

ORCID: 0000-0002-6757-1196

APPLICATION OF ELECTRONIC LEARNING TECHNOLOGIES DURING THE PREPARATION OF EDUCATIONAL EVENTS BY COLLEGE CLASS HEADS

The article examines the effectiveness of using electronic learning technologies during the preparation of educational events by college classroom teachers.

Key words: electronic learning technologies, class teacher, educational process, college, student.

Постановка проблеми в загальному вигляді.  Виховання сучасної молоді – дуже складний і водночас цікавий процес. Здобувачі освіти сьогодення – «вихованці» науково-технічного прогресу, які вміють використовувати багато електронних носіїв, володіють навичками програмування, не уявляють свого життя без використання ґаджетів, та звикли вже до дистанційної освіти, під час якої проводяться заняття в синхронному і асинхронному режимі.

Тому сучасний педагог має бути координатором інформаційного потоку, володіти сучасними методиками та новітніми технологіями. Для зацікавлення студентів класними керівниками коледжу доцільно використовувати технології електронного навчання під час підготовки та проведення виховних заходів.

Аналіз досліджень і публікацій. Використанню інформаційних технологій в освіти присвячені дослідження багатьох сучасних науковців. Науковці Н. В. Морзе і О. Г. Глазунова розробили модель ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі. Дослідник О. Є. Кравчина розглядає питання інформатизації організаційно-управлінської діяльності в освіті. Проблеми управління навчальними закладами, аспекти питання професійної підготовки керівних кадрів освіти висвітлено у наукових роботах Т. Б. Волобуєвої, В. Г. Гамаюнова, В. В. Григораша, Л. І. Даниленко, Є. С. Березняка, Л. В. Васильченко та ін.

Однак недостатньо розглянуто ефективність застосування технологій електронного навчання класними керівниками коледжів.

Формулювання мети статті. У даній статті розглянуто ефективність застосування технологій електронного навчання під час підготовки виховних заходів класними керівниками коледжу.

Виклад основного матеріалу. Розвиток технологій електронного навчання – фактор, який визначає розвиток світової спільноти ХХІ сторіччя.

Виховні функції в коледжі виконують всі педагогічні працівники,  але головна роль у вирішенні завдань виховання здобувачів освіти відводиться класному керівникові. Мета діяльності класного керівника складається зі створення умов для саморозвитку особистості студента, його успішної самореалізації в суспільстві. Використання комп’ютерних технологій в педагогічній роботі надає класному керівнику розширення можливостей в організації та втіленні виховного процесу.

У процесі діяльності класний керівник складає звіти про відвідування студентами занять, про неявку на заняття з причин поважних та без таких, звіт успішності тощо.

Класний керівник має за необхідне зберігати і використовувати багато документації, необхідної для ефективної роботи, тому актуальне питання про необхідність розробки автоматизованого робочого місця класного керівника, за допомогою якого можна частково (а в майбутньому повністю) відмовитися від ведення записів на папері. Розробка допоможе автоматизувати процеси ведення різноманітного обліку та документації в класі та школі в цілому [1].

Використання інформаційних технологій дозволяє урізноманітнити форми роботи зі студентами, мотивувати їх бути активними, креативними, творчими, також спрощується процес спілкування зі студентами групи та їх батьками. Застосовуючи технології електронного навчання під час підготовки виховних заходів, класний керівник передбачає розміщення матеріалів у Google класі, або демонстрацію презентації під час онлайн зустрічі зі студентами групи. Процес навчання та виховної роботи в цьому навчальному році передбачає синхронний і асинхронний режим, коли студент може бути на занятті онлайн – або не може бути онлайн, та самостійно вивчає матеріал, наданий викладачем, в зручний йому час. 

Розглянемо застосування класними керівниками коледжу технологій електронного навчання на практиці.

По-перше, в організації виховної роботи є доцільним використання ресурсів Інтернет. Це різні діагностики, необхідна інформація для проведення та розробки виховних заходів різної тематики та різного спрямування, а іноді і готові розробки заходів. Інтернет дає великі можливості для спілкування зі студентами та їх батьками: електронна пошта, спілкування на особистому сайті класного керівника, форуми, чати [2].

По-друге, у щоденній роботі сучасного класного керівника часто доводиться звертатися до численних  даних про студентів групи, їх батьків, місцезнаходження, переміщення та багато інших питань, які виникають у наш час. Для того, щоб зібрати й упорядкувати дані воєдино, можна використовувати систему управління базами даних Microsoft Access. Усі необхідні дані про студентів та їх батьків вносяться в таблиці і за необхідності складаються різні звіти, виконуються запити, гіперпосилання на інші документи, імпорт даних [4].

Розробка електронних студентських портфоліо, створення мультимедійних альбомів навчальної групи у роботі класного керівника не тільки є актуальною, а й надзвичайно необхідною. На класних годинах використовуються відео лекції, присвячені профілактиці алкоголізму, тютюнопаління та наркоманії, методиці відновлення зору, пропаганді здорового способу життя та інші.

Соціальні мережі та електронна пошта дозволяють класному керівнику групи спілкуватися зі студентами та їх батьками в позаурочний час, вирішувати різні питання на відстані. Такий вид роботи дає можливість виховувати культуру спілкування у студентів та навчати їх безпечній поведінці в мережі інтернет, а батьки можуть у будь який час дізнатися про успіхи своїх дітей.

Застосування технологій електронного навчання під час підготовки і проведення виховних заходів сприяє розвитку інтересу учня до цього заходу;

  • розвитку вмінь і навиків в роботі з інформаційними ресурсами;
  • ефективному керуванню увагою студента;
  • активізації пізнавальної діяльності;
  • формуванню навиків дослідницької роботи;
  • підвищенню інформаційної культури.

При підготовці і проведенні виховних заходів використовуються такі прикладні програми, як MS PowerPoint, MS Publisher, графічний редактор Adobe Photoshop, музичні програвачі, які роблять виховну роботу яскравою та запам’ятовуючою [6].

Практика показала, що активність відвідування онлайн-батьківських зборів значно вища тоді, коли класний керівник максимально використовує інформаційно-комунікаційні технології в підготовці та проведенні заходів.

Висновки. Необхідно заначити своєчасність та актуальність аналізованої проблеми. Значна доля часу класного керівника витрачається на оформлення різної документації та звітів, збереженні і використанні інформації, потрібної для ефективної роботи. Оптимізувати і полегшити процес обробки інформації допомагають комп’ютерні засоби та інформаційні технології.

З особистого досвіду роботи можу з впевненістю сказати, що використання технологій електронного навчання у виховній роботі обумовлює активне використання потенціальних особливостей студентів, викликає внутрішню позитивну реакцію, збуджує її власну активність у роботі над собою, здійснює більш ефективний і формуючий вплив на неї. Особливості виховання є не лише у знаннях психології, педагогіки і методики, а й у організації пізнавального інтересу студентів до поставленої проблеми. Буде інтерес – буде і результат.

Виховання – процес “живлення душі і серця” – неможливо відокремити від навчання. Процес виховання вимагає більш тонкого підходу до студента, це процес постійної творчості. Сучасний класний керівник повинен знати і вміти визначати реальний рівень духовного, соціального, психічного, фізичного розвитку студентів групи, прогнозувати результат своєї діяльності, обирати із уже відомих, конструювати або виробляти єдину виховну технологію, яка б забезпечила особистісне зростання вихованців. Саме тому у вирішенні сучасних виховних завдань значну роль відіграють технології електронного навчання. Комп’ютер в сучасному вихованні стає засобом поширення та обміну інформацією між учнем та учителем, розвиває в дитини підвищений інтерес до оточуючого світу [3].

Класний керівник повинен рости і рухатися вперед разом зі своїми учнями, йти в ногу з часом. А час вимагає знань та вмінь використовувати інформаційно-комунікаційні технології у своїй роботі. Сучасну дитину неможливо виховати без використання у навчанні та вихованні новітніх комп’ютерних технологій.

Використання класним керівником технологій електронного навчання під час виховної роботи зі студентами коледжу дозволяє підвищити ефективність проведених виховних заходів, поліпшити моніторинг вихованості студентів. Комп’ютер надає можливість зробити семінари, бесіди, конференції, усні журнали цікавішими, захоплюючими та сучасними. За допомогою електронних носіїв виховна робота стає ефективнішою, а величезний потік інформації – досяжним. Проте, комп’ютер не може повністю замінити людину. По-перше, саме викладач має можливість зацікавити студентів, викликати допитливість, завоювати їх довіру; по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі виховні аспекти; по-третє, відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до самовиховання. Таку роль вихователя – класного керівника ніякий електронний носій ніколи не зможе взяти на себе. Отже, класний керівник власноруч повинен визначитися з використанням технологій електронного навчання в своїй виховній діяльності.

Список використаних джерел

  1. Посадові обов’язки класного керівника – догма чи простір для творчості // Класному керівнику. Усе для роботи. – 2011. – № 1(25). – С.5-9.
  2. Нурєєва О. С. Імідж класного керівника / О. С. Нурєєва, О. В. Скворчевська. – Харків: Основа,2007.–173 с.
  3. Омельченко Л. П. Настільна книга класного керівника / Л. П. Омельченко. – Харків: Основа, 2007. – 286с.
  4. Корнієнко М. М. Інформатика. Бази даних. СУБД MsAccess / М. М. Корнієнко, І. Д. Іванова. – Харків: Ранок, 2009. – 48 с.
  5. Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи: зб. наук. пр. / редкол.: М. М. Козяр, І. А. Зязюн, Н. Г. Ничкало; АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. – Л.,2006. – 634 с.
  6. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах: Науково-методичний журнал. – К.: Освіта України, 2006. – С. 31-34.

[email protected]


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *